söndag 27 juli 2014

Ibland går det fort

Den 23:e skrev jag att vi övade på rullningar och redan den 25:e (på hennes 5 månaders dag, okorrigerad ålder) lyckades hon rulla runt alldeles själv. Mäkta stolt liten babyskrutt kan jag säga! Hela ansiktet sken som en sol över hennes egna bedrift och hon var inte sen med att börja trycka med benen i ett försök till att åla. Utvecklingen kan gå så fort ibland! Från en dag till en annan kan det skilja sig som natt och dag verkligen. Hon har inte fått grepp på ålandet än och blir pga det extremt frustrerad och arg. Haha.

Imorse lämnade jag en sovande liten bebis i spjälsängen för att gå upp på toa, när jag kom tillbaka låg där en vaken bebis som rullat runt till mage och var såååååå stolt! Haha! Hon har de senaste två veckorna fått flytta till sin egen spjälsäng men fortfarande legat i babynest och med en av sidorna borttagen så jag kan ha sängen ihopskjuten med vår. I två veckor har nu jag och min älskade S fått sova bredvid varann igen!! Efter 4,5 månad isär kändes det nästan konstigt att få vakna upp bredvid sin käresta. Efter Sveas lilla bravad imorse måste vi nog tänka om lite, jag tror inte kanterna på babynestet är tillräckliga för att hålla henne tillbaka längre så vi får nog sätta dit spjälsidan igen innan hon kör en rullning över till skarven mellan våra sängar.

På tal om utveckling så har hon även börjat prata massor igen. Det var mycket jollrande ett tag men de senaste tre veckorna har det mest varit nån form av långtoniga skrik, inte alls det där söta gah, mao, hao osv. Nu har hon börjat med mer b- och d-ljud, dadadadad bland annat.

UV-tältet blev en hit! Det var mycket större än jag trodde dessutom så det kommer vi kunna använda i många år. Svea tyckte det var mer än godkänt och firade sin bara rumpa med att ligga på rygg och hålla i båda sina fötter så rumpan verkligen var i vädret. Hahahaha. Det är en favoritsysselsättning numera att hålla i sina fötter och ena foten fick till och med hamna i munnen igår. Hon såg klart nöjd ut!

I fredags körde vi en grillkväll med föräldragruppen på initiativ från ett av paren. Otroligt mysigt!! Det är så kul att vi hittar på lite träffar sådär och bara umgås och pratar allt från bebis till guldfärgade kaffekoppar. Vi verkar alla vara så olika som personer men den gemensamma nämnaren som förstagångsföräldrar till bebisar i ungefär samma ålder binder ändå ihop oss på nåt sätt. Superhärlig kväll verkligen och Svea skötte sig utmärkt (alltid lite nervigt eftersom man inte vet vilket humör hon är på). Vi hade visserligen en ordentlig meltdown precis innan vi åkte och blev en halvtimme sena pga Sveas hysteriska skrik som inte ville ge med sig. Värme och övertrött bebis är ingen bra kombo, speciellt inte när bebisen även har ett fruktansvärt humör!

Inga kommentarer: