lördag 2 augusti 2014

Babyskrutt

Vår älskade lilla solstråle gör det inte lätt för oss. Nu har jag varit i kontakt med både 1177 och BVC angående Sveas icke-ätande. Dock utan att bli särskilt klokare, de säger att hon äter bekymmersamt lite, speciellt nu när det är varmt och extra vätska egentligen behövs. Well, duh! Det har jag väl redan listat ut och det är väl därför jag kontaktat dem för att jag är totalt rådvill nu hur vi ska bära oss åt! Svea totalvägrar att äta om hon inte är hungrig, knappt att hon ens äter när hon är hungrig. Vi får i henne 500-650 ml per dygn och det är inte utan en kamp, det krävs två personer att försöka överlista vår lilla räka. Man måste distrahera med leksaker som piper, hålla undan händer som slår bort flaskan och sen försöka hänga med hennes huvud som kastar från sida till sida. Gör man inte det tar hon inte flaskan igen efter att hon släppt greppet. Trixigt är bara förnamnet.

Det enda man får höra från BVC är att om hon kissar, inte blir slö och går upp i vikt enligt sin kurva så borde det vara okej. Låt gå för det men vad händer om hon inte väger in på vikten enligt kurvan? Vi har en våg hemma så vi har koll på att hon fortsätter uppåt och inte går ner i vikt men inte förrän hon får sin nästa vaccination den 12:e kommer vi veta om hon följer kurvan eller inte. Men om hon inte gör det nu då, de hade inget att komma med hur vi ska bära oss åt för att få henne att äta, hur förändras det ifall hon inte följer kurvan? Tvångsmatning? Sond igen? Anledningen också till varför jag kontaktade sjukvårdsupplysningen och BVC var ju för att jag vill undvika risken att hon blir uttorkad, om hon slutar kissa och blir slö är det akut och det var där jag inte ville hamna.

Ser framemot den dagen då allting funkar för lilla Svea, jag vill att hon ska få känna sig rofylld och full av harmoni!

Inga kommentarer: